Snabb leverans av däck ­– viktigt både för dig och kunden

Blog title: Snabb leverans av däck – viktigt både för dig och kunden

När man beställer en ny bil kan man ofta få vänta flera månader innan den kan levereras. Och detta accepteras av kunderna utan problem. Men när det sedan ska köpas nya däck till bilen, ja då är det plötsligt bråttom och kunden vill ha dem bums. Varför är det så viktigt med snabb leverans av just däck? Det finns flera orsaker till detta! 

Det är kul eller tråkigt att köpa saker 

Högt engagemang 

När man ska köpa något som är dyrt eller något man är särskilt intresserad av, t.ex. en ny bil eller en ny soffgrupp, är engagemanget högt. Man funderar fram och tillbaka, lär sig mer och jämför produkter och leverantörer. Till slut bestämmer man sig för att slå till. Vid det laget har man redan lagt så stort engagemang och byggt upp sådana förväntningar på det nya inköpet, att leveranstid inte är något större problem. 

Lågt engagemang 

Det blir en helt annan sak om det gäller en produkt som man i grunden inte är intresserad av, men som man ändå måste ha. I det fallet blir köpet något slags nödvändigt ont som man inte vill lägga tid på, utan vill ha avklarat så snabbt som möjligt.  

En intresserad bilentusiast kan lägga mycket tid och pengar på däck, och säkert acceptera viss leveranstid. Men för den vanliga kunden är nya däck ofta något ointressant som man bara vill ha överstökat. Så snabbt som möjligt.  

Allt går snabbare – och enklare 

Kundernas beteende och förväntningar ändras hela tiden. Med internet och e-handel har vi vant oss vid att allt finns tillgängligt via datorn eller mobilen. Med några knapptryckningar kan vi jämföra produkter, priser och leverantörer. Och ytterligare några knapptryckningar senare har vi beställt och får varorna hemlevererade. 

Vi har helt enkelt vant oss vid att det ska gå snabbt och bekvämt att köpa saker, och detta gäller även däck. 

Kundservice – att ständigt möta kundens förväntningar 

I takt med att kundernas förväntningar på enkelhet och snabbhet ökar, ändras också uppfattningen om vad som är bra kundservice. Kundservice, som tidigare mest handlade om säljarens engagemang för att guida kunden rätt, handlar nu också om tid.  

Snabb leverans är en viktig del av kundupplevelsen och därför blir den snabba leveransen också ett viktigt konkurrensmedel. 

Snabb leverans – i hela kedjan 

Kunden vill ha däckköpet avklarat så fort som möjligt. Problemet uppstår om hyllan är tom. I det här läget kan återförsäljarens möjlighet att få en nöjd kund vara helt beroende av däckgrossistens leveransförmåga.  

Bilentusiasten som vill ha de där specialdäcken accepterar nog en viss leveranstid (se bara till så att den blir så kort som möjligt!). Men i fallet med kunden som bara ville ha sitt däckköp avklarat så snabbt som möjligt, kan för lång leveranstid betyda förlorad affär. 

Och för att du alltid ska kunna leverera snabbast möjligt måste du också se till så att din däckgrossist har service, sortiment och logistik som ger minimala leveranstider – oavsett om det gäller budgetdäck eller exklusiva premiumprodukter.  

Kom ihåg: 

  • Kundbeteende och förväntningar ändras hela tiden! 
  • Kunden vill ha sina däck snabbt och bekvämt! 
  • Är det för lång leveranstid kan kunden enkelt gå någon annanstans! 
  • Se till att sortiment och service från däckgrossisten ger kortast möjliga leveranstider för däck i alla prisklasser! 

Vill du lära dig mer om hur du hjälper kunden att hitta rätt i däckdjungeln? Fälg- och däckfakta hittar du här.

 

Håll mig uppdaterad
Prenumerera