En enklare jämförelse av däck – detta innebär EUs uppdaterade etikett

Av Samuel Hermansson

En enklare jämförelse av däck – detta innebär EUs uppdaterade etikett

Den 1 maj 2021 så uppdaterades EUs däckmärkningssystem. I den här artikeln förklarar jag vad systemet och etiketten innebär och hur de påverkar dig som säljer däck.

Sedan det uppdaterade däckmärkningssystemet trädde i kraft måste samtliga däck som säljs inom EU ha denna märkning och syftet är att ge en mer opartisk och pålitlig information som lätt kan jämföras. Den nya etiketten gäller däck till personbilar, bussar och lastbilar och ska hjälpa både förare och vagnparksoperatörer att ta vettiga beslut om högre trafiksäkerhet, minskade koldioxidutsläpp och bättre bränsleekonomi. Märkningen baseras på tre viktiga däckegenskaper:

  • Rullmotstånd
  • Våtgrepp
  • Extern ljudnivå

För alla vinterdäck kan det även finnas en märkning som visar att däcket är godkänt för vinterväglag och för personbilsdäck kommer det framöver att finnas ytterligare en symbol om däcket har ett godkänt grepp på isiga underlag.

Igenkänningsfaktor från hushållsmaskiner

Den nya etiketten är baserad på det system som redan används idag för hushållsmaskiner och lampor. Men innehåller istället 5-skaliga klassificeringar av rullmotstånd och våtgrepp. Dessutom ser man tydligt på vilken decibelnivå det externa bullret ligger. Plus eventuellt även då någon eller båda av de två symbolerna för vinterförhållanden och isgrepp. Dessa är enbart aktuella för nordiska vinterdäck.

Rullmotståndet indikerar hur energieffektivt däcket är och våtgreppet är ett mått på säkerhet, men också en faktor som inte alltid är så lätt att kombinera med det mest effektiva rullmotståndet.

Så här ser den nya etiketten ut:

ny-eu-däcketikett-SV

bildkälla: https://ec.europa.eu/info/news/new-tyre-labelling-rules-apply-1-may-2021-2021-apr-29_en

Det här innebär etiketten

För att man så enkelt som möjligt ska kunna förstå märkningen och jämföra olika däck så används tydliga piktogram för varje tabell och etiketten är uppdelad i följande delar:

  1. Rullmotstånd: Detta graderas från A till E, där A är mest bränsleeffektivt. En lägre bränsleförbrukning är ju såklart bättre för både miljö och plånbok.
  2. Våtgrepp: Även detta graderas från A till E, där A innebär kortast möjliga bromssträcka på en våt vägbana. Ju bättre grepp på vägen, desto säkrare blir körningen för alla i trafiken.
  3. Extern ljudnivå: Nivån är graderad från A (lägst) till C (högst) och visar hur många decibel som bullret av däck mot vägbana kommer upp i.
  4. Snö och is: För nordiska vinterdäck ska det även finnas med en eller båda symbolerna för att däcket klarar snöiga och/eller isiga förhållanden. Dessa symboler visar att däcket är testat och godkänt för snöiga respektive isiga underlag. Symbolen för isgrepp är inte i bruk ännu, men kommer läggas till framöver.

Det gäller inte samtliga personbil-, buss- och lastbilsdäck. Dubbade däck och däck för Off-Road körning (Med POR-märkning) är undantagna.

”Dessa är enbart aktuella för nordiska däck”, det gäller enbart isgreppet. Snögrepp (3PMSF) gäller alla vinterdäck, även central-europeiska. 3PMSF är ett krav för att däcket ska klassas som ett godkänt vinterdäck enligt vinterdäckslagen.

För att veta mer om däck och fälg, läs FÄLG- OCH DÄCKFAKTA.

Samuel Hermansson
Började som storkonsument av däck. Körde Roadracing, Rally, Rallycross och lite banracing. Blev därefter med MC-firma och startade en gummiverkstad. Många år som säljare, försäljnings-/produktchef för kända tillverkare. Senaste 25 åren i ledande befattningar både i Sverige och internationellt. Har hållit i över 500 däckutbildningar. Har gjort över 100 fabriksbesök i många länder. Brinner för produkten, och för affärsutveckling.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera