Undvika vattenplaning? – Så guidar du kunden när det gäller däcksäkerhet

Den genomsnittliga däckkunden har i allmänhet låg teknisk kunskap om däck, men bryr sig mycket om säkerhet. Om en kund till exempel frågar om däcket är “säkert mot vattenplaning” behöver det inte nödvändigtvis betyda att hon löper större risk att råka ut för just vattenplaning i sin bilkörning. Det kan i stället vara så att hennes allmänna säkerhetstänkande representeras av något som upplevs som en allvarlig risk – vattenplaning. Detta är ett bra tillfälle att guida kunden inom området däcksäkerhet! 

Hela däcket handlar om säkerhet 

När man pratar om säkerhet tänker nog de allra flesta på bilbälten, krockkuddar och hur många stjärnor bilen har fått i NCAP-tester. Vad man inte tänker på är att däcken faktiskt är en viktig del av bilens säkerhetsutrustning, och att de kan ha avgörande betydelse för att undvika att risksituationer uppstår. 

Varje däck är ett slags kompromiss mellan olika egenskaper som i sin tur påverkar säkerheten i olika körförhållanden. Det gäller helt enkelt att guida kunden fram till det däck som är den bästa "kompromissen" utifrån hennes användning, önskemål och budget. 

Friktion är säkerhet

Däcket ger friktion mot underlaget. Det är friktionen som gör att bilen kan drivas framåt, och det är friktionen som håller bilen kvar på vägen i kurvorna. Om inte däcket ger tillräcklig friktion mot underlaget, kommer bilen att tappa väggreppet och sladda. Ett sommardäck på isiga vägar ger helt enkelt inte tillräckligt hög friktion för att man ska kunna köra på ett säkert sätt.

Tyvärr går det inte att konstruera ett däck som ger bra friktion i alla situationer. Ett brett, omönstrat däck till exempel, ger maximal friktion på torr asfalt. Men om det är mycket vatten på vägbanan ger ett sådant däck störst risk för vattenplaning. Ett dubbdäck ger bra väggrepp på is, men på torr asfalt gör dubbarna att friktionen i praktiken blir lägre än med dubbfria däck. Varje däck är alltså ett slags kompromiss mellan olika egenskaper som påverkar säkerheten i olika körsituationer.

Det gäller helt enkelt att guida kunden fram till det däck som är den bästa "kompromissen" utifrån hennes användning, önskemål och budget.

Konstruktion och material är säkerhet

Däckets uppbyggnad och ingående material ger olika egenskaper. Och precis som för alla andra produkter kan man inte förvänta sig samma pålitlighet från ett billigt lågprisdäck som från ett premiumdäck. Att däcket – och gummimaterialet – behåller sina egenskaper över tid är också en säkerhetsfråga.

Kontaktytan är säkerhet

Däcksäkerheten sitter i kontaktytan mellan däcket och vägbanan. I den här lilla ytan ska olika egenskaper samverka för att däcket ska ha goda köregenskaper och samtidigt vara säkert.

Dimension

Kontaktytan bestäms av däckets dimensioner. Ju bredare däck och ju större omkrets, desto större blir kontaktytan. Stor yta kan vara bra på torr väg, men när det är vatten på vägen ökar risken för vattenplaning. När man byter däck till annan bredd eller omkrets är en tumregel att 10mm bredare däck ska kompenseras med 10% lägre profilhöjd för att behålla kontaktytans storlek.

Däcktryck

Ofta tänker man kanske inte på att lufttrycket i däcket först och främst är en säkerhetsfråga. Ett för lågt tryck ger större kontaktyta mot vägen och därmed ökad bränsleförbrukning, medan ett för högt tryck ger ojämnt slitage. Men med fel lufttryck förändras även köregenskaperna, och detta är en säkerhetsfråga. Däcket är konstruerat för att ge optimala kör- och säkerhetsegenskaper inom ett visst däcktrycksintervall. Det kan dessutom vara optimalt med olika tryck på fram- respektive bakdäcken samt i olika körsituationer (detta brukar finnas beskrivet i bilens instruktionsbok). Så det enkla rådet är – håll alltid rätt tryck i däcken!

Däckmönster

Däckmönstret är inte för dekoration, utan för att styra olika egenskaper, t.ex. väggrepp, slittålighet, drivförmåga, buller, bränsleförbrukning, komfort och förmågan att tränga undan vatten. Mönstret är alltså en viktig del i däcksäkerheten och valet av mönster blir en kompromiss mellan säkerhet och andra önskvärda egenskaper.

Däckmönster finns i flera huvudtyper och många varianter. Däck med symmetriska standardmönster kan i allmänhet monteras på vilken sida som helst och rulla åt vilket håll som helst. Men däck med asymmetriska och riktningsbestämda mönster kan vara konstruerade för styrhjul/drivhjul eller höger/vänster på bilen, och för att rulla i en viss riktning. Skulle du råka montera däcken fel försämras inte säkerheten, men köregenskaperna blir inte optimala.

Mönsterdjup

Mönsterdjupets betydelse för säkerheten är särskilt tydlig när vägbanan är våt och det finns risk för vattenplaning. Ett nytt däck med stort mönsterdjup har vid låg hastighet stor kontaktyta och därmed god friktion mot underlaget. Men ju mindre mönsterdjup och ju högre hastighet, desto mindre blir också kontaktytan och friktionen. 

Däckslitage till #4

Riskera inte livet genom hög hastighet och slitna däck!

Vill du lära dig mer om hur du hjälper kunden att hitta rätt i däckdjungeln? Fälg- och däckfakta hittar du här.

 

Samuel Hermansson
Började som storkonsument av däck. Körde Roadracing, Rally, Rallycross och lite banracing. Blev därefter med MC-firma och startade en gummiverkstad. Många år som säljare, försäljnings-/produktchef för kända tillverkare. Senaste 25 åren i ledande befattningar både i Sverige och internationellt. Har hållit i över 500 däckutbildningar. Har gjort över 100 fabriksbesök i många länder. Brinner för produkten, och för affärsutveckling.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera