Däcktrender – Varför blir däcken större och smalare?

Av Karl Helmer

Däcktrender – Varför blir däcken större och smalare?

Vi är vana att se däck och fälg i viss proportion till varandra. Och för många är det självklart att om man väljer en större fälg, ja då blir det också ett bredare däck med lägre profil. Stora fälgar och breda lågprofildäck har varit den självklara kombinationen. Men nu tycks det bli allt vanligare med stora fälgar – fast med smalare och större däck. Här är förklaringen.

En trend som sprider sig

Minns du Renault Scenic med sina 205/60R16? Och så plötsligt kom den med 195/55R20 i stället. Men det är inte bara Renault Scenic, för vi ser samma sak hos Peugeot 3008, BMW i3 och VW ID.3, nämligen stora smala däck. Och det verkar finnas ett samband med elbilar.

Däckets bärighet

Däckets bärighet styrs av två saker: volymen och däcktrycket. Detta inser man om man tänker på en vanlig cykel. Bärigheten i ett dåligt pumpat cykeldäck kan vara tillräcklig för ett barn (= lätt), men om en vuxen (= tung) sätter sig på cykeln kan däcket bli så belastat, att det plattas ut och fälgarna tar i marken. Då måste man pumpa däcket (= öka däcktrycket) för att öka bärigheten. Är det frågan om en liten barncykel kan hjulen helt enkelt vara för små för att ens kunna bära en vuxen. För att klara denna belastningen krävs helt enkelt större hjul (= större volym).

Rullmotstånd och bränsleförbrukning

Med tillräcklig kraft från motorn sätts däcket i rullning. Fysikens lagar gör att molekylrörelser i däcket, tillsammans med friktion, hindrar däcket från att rulla – däcket har ett rullmotstånd. Och ju bredare däck, desto större rullmotstånd.

Det krävs alltså viss kraft för att övervinna de här "bromsande" faktorerna och hålla däcket rullande. För däck med lågt rullmotstånd krävs det mindre kraft för att hålla det rullande, och därför blir också bränsleförbrukningen lägre, oavsett om bränslet är bensin, elektricitet, diesel eller något annat.

Så hänger det ihop

När det gäller elbilar är dessa ofta tyngre, och måste då också ha däck med större bärighet. Eftersom man inte vill öka däcktrycket, ökas istället volymen. Och det kan man göra genom att antingen öka däckets bredd eller diameter (höjd). Men ökas bredden, ökar också rullmotståndet och luftmotståndet, alltså blir lösningen att öka höjden i stället.

För miljöns skull blir det allt viktigare att minska bränsleförbrukningen, och därför är det stort fokus på just rullmotstånd. Med lägre rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen.

I grunden handlar utvecklingen av däck om säkerhet, komfort och miljö. Och det är detta som styr utvecklingen mot större och smalare däck.

Lär dig mer om utvecklingen i branschen på Allt om hjul för återförsäljare.

Karl Helmer
Karl är sälj och marknadsansvarig på Däckbolagen under Dawero. Han har arbetat många år i dagligvarubranschen på olika positioner med försäljning och marknadsföring, och har under 2020 tagit steget in i däckbranschen.

Ämne

Hjul
Håll mig uppdaterad
Prenumerera