Sommarhjul – så ökar du värdet på bilen innan försäljning

Kunderna kommer till återförsäljaren när de "behöver nya däck". Detta kan låta som en självklarhet, men det kan vara viktigt att förstå varför de anser sig behöva "nya däck". Att de gamla är utslitna och behöver bytas är en sak, men det kan också finnas andra orsaker till att man vill byta. Kanske vill man helt enkelt fräscha upp bilen? Eller ska den kanske säljas? Detta ett bra tillfälle att lära kunden att tänka hela hjul i stället för bara däck! 

Ett däck

Det syns när man har nya däck på bilen. Vare sig det är ett enkelt budgetdäck eller ett avancerat prestandadäck, ser hela bilen fräschare ut. Men där upphör också likheterna mellan däcken. 

Med lågprisdäcket får kunden egentligen bara ett däck som följer regelverken för nya däck, och det kommer inte att tillföra något egentligt värde till vare sig bilen eller bilkörningen. 

Med ett kvalitetsdäck som valts ut för dess tekniska prestanda ökar både bilens värde och kvaliteten på körupplevelsen. Ett däck som motsvarar kundens egentliga behov ger maximalt bidrag till körupplevelsen.  

Men om bilen ska säljas finns det ju snart en ny ägare som kanske har andra behov? Javisst, men i det fallet kan man ändå hitta rätt däck – för bilen. Bilmärket, modellen och specifikationerna säger egentligen ganska mycket om nästa ägare, även om vi ännu inte vet vem det blir. Ett nytt däck med rätt prestanda för biltypen är ett säljargument som kan motivera ett högre pris. 

En fälg

Fälgen betraktas av vissa bilägare som ett nödvändigt ont – en metallbit som ska hålla det nya däcket på plats. För andra är fälgen något som påverkar det estetiska intrycket av bilen, och för ytterligare andra är fälgen en teknisk komponent som påverkar bilens köregenskaper. Och har alla rätt på sätt och vis.   

Däck och fälgar ska vara rätt anpassade för att ge bilen optimala köregenskaper. Så det gäller att välja rätt fälg.  

En korrekt anpassad fälg med snygg design (oavsett vilken smak han har) höjer bilens värde för ägaren. Är det dessutom en kvalitetsfälg höjer den också bilens faktiska värde.   

När bilen en gång ska säljas kan valet av fälg få betydelse för försäljningspriset. Om den presumtiva köparen inte gillar designen på de där svindyra fälgarna, är de inte ett särskilt starkt säljargument.  

1 + 1 = 3

Däck och fälg hör ihop. Funktion och design. Tillsammans utgör de hjulet som på olika sätt kan addera värde till bilen. Både för bilägaren under användningen, och vid försäljning. 

Hjulets emotionella värde 

En design man uppskattar och vetskapen att däck och fälg är anpassade för varandra ger ett emotionellt värde – en känsla som också är en del av körupplevelsen. Lite på samma sätt som känslan när man har på sig sina finaste kläder. Känsla kan inte mätas i pengar, men den kan öka betalningsviljan. 

Hjulets prestandavärde

Köregenskaperna påverkas och kan optimeras genom kombinationen av däck och fälg. När man väljer hjul kan man prioritera säkerhet, bekvämlighet, fartegenskaper eller något annat. Detta blir också en viktig del i körupplevelsen. Vid försäljning kommer en spekulant med samma preferenser att uppleva detta som ett bra köpargument. 

Hjulets ekonomiska värde 

Ju högre kvalitet, desto högre pris. Och kvalitetshjul kostar, men har också högre andrahandsvärde. Det finns också ett samband mellan olika kvalitetsprodukter: En premium-bil förväntas ha premium-hjul. Att försöka snåla in på hjulen kan minska betalningsviljan hos den presumtive köparen.  

Ett kvalitetshjul på en enklare bil däremot, kan vara ett starkt säljargument som ökar värdet på bilen – och betalningsviljan hos spekulanten. 

Kom ihåg: 

  • Hjulet kan vara viktigt vid försäljning 
  • Hjulet kan ge mer värde än däck och fälg var för sig 
  • Hjulet ska höja bilens värde vid en försäljning – inte sänka det! 

Lär dig mer om hur du guidar kunden på Allt om hjul för återförsäljare.

Samuel Hermansson
Började som storkonsument av däck. Körde Roadracing, Rally, Rallycross och lite banracing. Blev därefter med MC-firma och startade en gummiverkstad. Många år som säljare, försäljnings-/produktchef för kända tillverkare. Senaste 25 åren i ledande befattningar både i Sverige och internationellt. Har hållit i över 500 däckutbildningar. Har gjort över 100 fabriksbesök i många länder. Brinner för produkten, och för affärsutveckling.

Ämne

Hjul
Håll mig uppdaterad
Prenumerera