Märkning av däck

Av Samuel Hermansson

Märkning av däck

På ett däck finns en mängd olika märkningar. Det kan vara symboler eller kombinationer av bokstäver och siffror. Märkningen kan visa att däcket uppfyller vissa krav, och den kan också visa olika tekniska egenskaper och annan information om däcket. När du säljer däck måste du veta vad märkningen berättar om däcket – och du måste också kunna förklara detta för kunden.

E-märkning för typgodkännande

Däck måste vara E-märkta. Den här märkningen garanterar att däcket uppfyller de europeiska säkerhetskraven. Märkningen består av bokstaven "E" följt av ett godkännandenummer (t.ex. E-360033). När den här märkningen finns är däcket typgodkänt.

Däckets dimensioner

Däckets dimensioner står angivna på däcket. För en vanlig bilägare kan den här märkningen vara förvirrande och svårtolkad, men den följer en konsekvent form. I tur och ordning kan du utläsa:

  1. Däckets bredd (i millimeter)
  2. Storleksförhållandet mellan däckets profilhöjd och bredd (%)
  3. Däcktypen, alltså om det är ett radialdäck eller ett diagonaldäck (eller någon annan typ av däck).
  4. Fälgens diameter (i tum)

Till exempel märkningen 215/55R16 betyder alltså:

  1. Däcket är 215 mm brett.
  2. Däckets profilhöjd är 55% av dess bredd.
  3. Det är ett radialdäck (R=radialdäck).
  4. Fälgen är 16 tum i diameter.

Belastning och hastighet

Däckets märkning visar vilken belastning och vilken maxhastighet det är konstruerat för.

LI (Load Index) är en kod som anger hur hög belastning däcket tål. I en översättningstabell kan du se vad indexet motsvarar för belastning i kg.

Lastindextabell

LI

KG

LI

KG

LI

KG

LI

KG

 60

 250

 76

 400

 92

630

108

 1000

 61

 257

 77

 412

 93

 650

109

 1030

 62

 265

 78

 425

 94

 670

110

 1060

 63

 272

 79

 437

 95

 690

111

 1090

 64

 280

 80

 450

 96

 710

112

 1120

 65

 290

 81

 462

 97

 730

113

 1150

 66

 300

 82

 475

 98

 750

114

 1180

 67

 307

 83

 487

 99

 775

115

 1215

 68

 315

 84

 500

100

 800

116

 1250

 69

 325

 85

 515

101

 825

117

 1285

 70

 335

 86

 530

102

 850

118

 1320

 71

 345

 87

 545

103

 875

119

 1360

 72

 355

 88

 560

104

 900

120

 1400

 73

 365

 89

 580

105

 925

121

 1450

 74

 370

 90

 600

106

 950

122

 1500

 75

 387

 91

 615

107

 975

123

 1550

Hastighetsklassen anges med en bokstav. Varje bokstav motsvarar en viss rekommenderad maxhastighet som inte bör överskridas.

Hastighetsindex

N: 140 km/h

P: 150 km/h

Q: 160 km/h

R: 170 km/h

S: 180 km/h

T: 190 km/h

H: 210 km/h

V: 240 km/h

W: 270 km/h

Y: 300 km/h

(Y) +300 km/h

Om ett däck exempelvis är märkt 215/55R16 99 S tål det en belastning av 775 kg och ska inte rulla fortare än 180 km/h.

DOT-kod visar däckets produktionsvecka

DOT-koden består av 4 siffror, till exempel 1218. Denna kod anger vilken vecka och vilket år däcket tillverkades, och visar alltså hur gammalt däcket är. "1218" betyder att däcket tillverkades vecka 12 år 2018.

Märkning av vinterdäck

Snögreppsmärkningen (kallas också för 3PMSF-symbolen) visar att däcket uppfyller de lagliga reglerna för att klassas som vinterdäck. (Dubbade däck som saknar snögreppsmärkning räknas också som vinterdäck)

EU-märkning/Energimärkning

Energy labels tyres

EU-märkningen eller "energimärkningen" är ett EU-gemensamt system för att hjälpa konsumenterna att jämföra olika däck. Den liknar i mycket energimärkningen som återfinns på t.ex. kylskåp och tvättmaskiner. I märkningen graderas däck baserat på energieffektivitet, våtgrepp och den externa bullernivån.

Den här märkningen återfinns inte på själva däcket, utan på en lös etikett.

Produktkunskap är a och o när du ska hjälpa din kund att hitta rätt i däckdjungeln. Här hittar du mer kunskaper om fälgar och däck.

Samuel Hermansson
Började som storkonsument av däck. Körde Roadracing, Rally, Rallycross och lite banracing. Blev därefter med MC-firma och startade en gummiverkstad. Många år som säljare, försäljnings-/produktchef för kända tillverkare. Senaste 25 åren i ledande befattningar både i Sverige och internationellt. Har hållit i över 500 däckutbildningar. Har gjort över 100 fabriksbesök i många länder. Brinner för produkten, och för affärsutveckling.

Ämne

däck
Håll mig uppdaterad
Prenumerera